25 januari 2022

Waarom gebruik maken van doelgroepsegmentatie?

2 min read

Wil jij meer verkopen? Dan is het erg belangrijk dat jouw marketingstrategie relevant is. Als jij je niet op de juiste mensen focust, dan zul je ook niet meer gaan verkopen. Je kunt ook al deze moeite, tijd en geld, steken in mensen die wél wat bij jou kopen! De eerste stap hierbij is het maken van een doelgroepsegmentatie. Hoe je dat doet? Dat lees je hier!

Wat is doelgroepsegmentatie?

Bij doelgroepsegmentatie ga je jouw doelgroep in kleine stukjes verdelen. Op basis van kenmerken en eigenschappen, maak je als het ware een selectie van een grote doelgroep. Dan weet je op welke, specifieke groep jij je moet richten.

Waarom doelgroepsegmentatie belangrijk is

Hoe kleiner jij jouw doelgroep maakt, hoe beter jij je hierop kunt richten. Alle marketingbeslissingen die je vervolgens maakt, maak je vanuit deze doelgroep. Kijk maar eens naar het volgende voorbeeld:

“Moeders tussen de 25 en 35, die in Zeeland wonen”

Deze doelgroep is veel specifieker dan bijvoorbeeld:

“Vrouwen in Nederland”

Nu je de leeftijd en woonplaats van jouw doelgroep weet, kun jij je hierop richten. Je hoeft je dan niet te richten op de mensen die niet in Zeeland wonen, geen moeder zijn en buiten de 25 en 35 jaar oud zijn.

Op deze manier van segmenteren, kun je veel specifieker te werk gaan. Je kunt jouw segmentatie zelfs nog specifieker maken. Bijvoorbeeld op gebied van inkomen of gedrag. Wanneer je alle gegevens van jouw doelgroep hebt, kun je hun gedrag en behoeftes beter voorspellen en hierop in spelen. Zo maak je jouw aanbod en marketingstrategie zo relevant mogelijk en geef je geen onnodig tijd, moeite en geld uit.

Hoe maak je een goede segmentatie?

Wees je ervan bewust dat het maken van een doelgroepsegmentatie niet heel makkelijk is. Als je eenmaal voor een segmentatie kiest, moet je ervoor zorgen dat deze wel de juiste is. Het is zonde wanneer je al jouw geld, moeite en tijd steekt in een segmentatie die toch niet bij jou gaat kopen. Om deze reden laten bedrijven dit ook wel uitbesteden. Klik hier voor meer informatie over het uitbesteden van doelgroepsegmentatie.

Wanneer je een doelgroepsegmentatie gaat maken, kun je dit doen op basis van segmentatiecriteria. Dit zijn als het ware de factoren waarin je de doelgroep kunt verdelen. De volgende criteria worden dan gebruikt:

  • Demografisch, zoals burgerlijke staat, gezinsgrootte, sekse en leeftijd.
  • Sociaaleconomisch, zoals inkomen, beroep, godsdienst, sociale klasse en opleiding
  • Geografisch, zoals land, streek en plaats
  • Gevoeligheid voor marketinginstrumenten, zoals reclame- prijs- en servicegevoeligheid
  • Koopgedrag, zoals de mate van gebruik en de fase van de customer journey
  • Psychografisch, zoals persoonlijkheid en levensstijl
  • Cultuur, zoals nationaliteit en ras

Meer informatie over hoe je de perfecte doelgroepsegmentatie voor jouw bedrijf maakt? Klik hier voor meer informatie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *