Tips om effectief thuis te kunnen werken

Zo nu en dan een dagje thuis werken is heerlijk. Je kan langer in bed blijven liggen, tussendoor snel een wasje doen en je hebt al je persoonlijke spulletjes bij de hand. Toch wordt het thuiswerken soms minder fijn als je het dagelijks moet doen. Sommige mensen krijgen te maken met concentratieproblemen, waardoor het werk er onder gaat lijden. Het is dan ook belangrijk dat je zo effectief mogelijk thuis werkt. Maar hoe doe je dit? Je leest het hier!

Ritme

Hoewel het erg verleidelijk is om een kwartier voor werktijd je wekker te zetten, is het toch beter om je oude ritme aan te houden. Routine is namelijk erg belangrijk voor je productiviteit en energieniveau! Probeer dus rond dezelfde tijd uit bed te gaan als dat je voorheen deed. Moest je heel ver reizen waardoor je vroeg uit bed moest? Dan kunnen we ons goed voorstellen dat je wel iets langer in bed blijft liggen. Als je jezelf maar de tijd geeft om wakker te worden en rustig te ontbijten. Naast het opstaan is het ook belangrijk om jezelf normaal aan te kleden. Heel de dag in je pyjama werken zal niet veel goeds doen voor het werk. Hiernaast heb je waarschijnlijk zo nu en dan een Skype meeting, waarbij je niet gezien wilt worden in je badjas.

Goede werkhouding

Thuis beschikken we niet over de kantoormeubelen die we op het werk hebben staan. Met uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Toch zul je thuis een fijn plekje moeten creëren waar je kunt werken. Hiermee bedoelen we niet je heerlijk zachte bed of bank, maar een werkplek aan een tafel met een goede stoel. Je lichaamshouding is erg belangrijk. Je wil immers geen rug- en nekklachten ontwikkelen. Koop daarom een monitorstandaard en een goede bureaustoel. Zo hoef je je nek niet ver te buigen en kun je recht tegen je scherm aankijken. Ook zorg je er zo voor dat je rug recht is en je armen en benen een goede houding kunnen aannemen.