Narrowcasting

Narrowcasting: wat is het en hoe haal jij er voordeel uit?

Of je er werkelijk bij stilstaat is natuurlijk maar de vraag, maar zeker is dat narrowcasting aan een onstuitbare opmars bezig is. Narrowcasting is een verschijnsel dat zich bijna altijd uit via digitale schermen. Plekken waar deze de laatste decennia volop in opkomst zijn geweest zijn wachtkamers in vooral ziekenhuizen en gemeentehuizen. Hier worden deze schermen vooral ingezet om informatie over wachttijden te delen. Ook informatie over vliegtijden en treintijden op luchthavens en treinstations gebeurt bijna altijd via digitale schermen en zou je dus onder narrowcasting kunnen scharen. Hoe narrowcasting kortweg is ontstaan lees je hieronder. Daarna gaan we in op een paar situaties waarbij ook jij narrowcasting misschien kunt inzetten.

Narrowcasting

Gepersonaliseerde informatie

Decennialang was het de normaalste zaak van de wereld als je ’s avonds met de hele familie naar hetzelfde tv-programma keek. Dit tv-programma werd dan natuurlijk af en toe onderbroken door een reclameblok. Maar reclames zijn afkomstig van bedrijven die meestal bepaalde specifieke doelgroepen hebben. Een reclame is dan ook maar zelden bestemd voor het hele publiek dat tv kijkt. Daarmee vallen tv-reclames ook wel onder de broadcasting. Dit is inderdaad het tegenovergestelde van narrowcasting. Bedrijven hadden uiteraard altijd al de behoefte om hun informatie meer toe te spitsen op de personen die daar ook echt interesse in kunnen hebben. Het digitale tijdperk biedt daar gelukkig een overvloed aan mogelijkheden toe. Lees verder om te weten hoe narrowcasting in bepaalde sectoren kan worden ingezet.

Narrowcasting in winkels

Fysieke winkels verliezen al jarenlang terrein ten opzichte van online shoppen. De pandemie die in 2020 uitbrak heeft de populariteit van ‘echt’ winkelen ook geen goed gedaan. Winkeliers die met hun winkel willen blijven voortbestaan, moeten dan ook manieren bedenken om winkelen in de winkelstraat aantrekkelijker te maken. Een manier om dit voor elkaar te krijgen is via digitale schermen. In bijvoorbeeld telefoonwinkels werken ze hier al langer mee, maar ondertussen volgen andere winkels ook. Heb je een kledingwinkel in bezit of beheer? Dan kun je overwegen een digitaal scherm te plaatsen op een plek waarvan je weet dat er veel geïnteresseerd publiek langs loopt. Op dit scherm toon je natuurlijk juist die producten die je extra onder de aandacht wil brengen, zoals de nieuwste mode of juist kledingstukken die net zijn afgeprijsd. Een digitaal scherm kun je daarnaast gebruiken om 1-op-1 te proberen iets te verkopen. Ook bij deze methode, die dan wel een scherm van een klein formaat vergt, kun je trachten de klant te sturen in de richting van een bepaald product. Mooi hieraan is natuurlijk dat je op een digitaal scherm van goede kwaliteit de kleding erg fraai kunt presenteren, vaak mooier dan bijvoorbeeld middels een etalagepop.

Narrowcasting

Hoe kunnen digitale schermen van nut zijn in het toerisme?

Wanneer je de eigenaar bent van een hotel, een camping of een vakantiepark, dan is het slim om eens stil te staan bij de mogelijkheden die narrowcasting te bieden heeft. Een digitaal scherm in de receptie is reuze handig. In principe kun je stellen dat je te maken hebt met twee soorten gasten. De eerste betreft gasten die gereserveerd of geboekt hebben en vervolgens op de afgesproken dag komen opdagen. Deze gasten hebben wellicht nog niet stilgestaan of ze bijvoorbeeld een ontbijt of een sportarrangement erbij nemen. Via een digitaal scherm kun je ze nog eens wijzen op deze optie. Een scherm is daarvoor natuurlijk bij uitstek geschikt, want hiermee kun je de producten die je probeert bij te verkopen op een prachtige manier voorschotelen aan je gasten, waardoor zij eerder geneigd zijn om het aanbod in te gaan. Verder heb je vanzelfsprekend ook weleens te maken met gasten die op de bonnefooi, dus zonder reservering, in je receptie verschijnen. Zij zijn in eerste instantie geïnteresseerd in welke kamers of accommodaties nog beschikbaar zijn. Via een digitaal scherm en alle optische mogelijkheden die dit biedt kun je uitstekend tonen welke opties een nieuwe gast heeft. Eventueel kun je je gasten proberen te sturen in de richting van hetgeen dat je het liefst zou verhuren.

Waarom digitale schermen in grote bedrijfspanden?

Als je aan het hoofd staat van (of in ieder geval enige verantwoordelijkheid hebt bij) een bedrijf met honderden of zelfs duizenden personeelsleden, dan zal het je vast bekend voorkomen: de interne communicatie kan nog veel beter. Nu is het waarschijnlijk een utopie om deze communicatie helemaal perfect te krijgen, maar met streven naar forse verbetering is uiteraard niets mis. Heb je bijvoorbeeld gemerkt dat het sturen van e-mails naar het voltallige personeelsbestand nog niet de gewenste uitwerking heeft? Dit is iets dat veel voorkomt. Veel mensen openen hun mails wel, maar lezen de informatie slecht. En daarnaast heb je nog te maken met magazijnpersoneel en schoonmakers; medewerkers die vaak hele werkdagen hun mailbox niet checken. Juist voor hen zouden enkele digitale schermen in het bedrijfspand ideaal zijn. Op deze schermen kun je alle zakelijke en persoonlijke nieuwtjes delen die spelen binnen je bedrijf. Dit is niet alleen een nuttige maar ook een aangename manier om nieuws te delen. Handig is bovendien dat je personeel het nieuws gelijk kan bespreken wanneer je zo’n scherm in de bedrijfskantine hebt hangen.

Narrowcasting

 

Narrowcasting in het onderwijs

Het plaatsen van digitale schermen kan ook in het onderwijs nuttig zijn. Denk hierbij aan middelbare scholen, MBO- en HBO-instellingen en universiteiten. Soms is hier sprake van dusdanig veel mensen (en dus chaos) dat je je afvraagt hoe je deze mensen kunt bereiken wanneer er iets belangrijks te melden is. Op scholen is er bijvoorbeeld vaak sprake van lesuitval, iets dat vaak pas heel laat bekend wordt. Gebruik je een digitaal scherm om lesuitval of de afwezigheid van een bepaalde docent aan te kondigen, dan is men veel sneller op de hoogte hiervan dan wanneer je dit via een A4’tje op een ouderwets roosterbord kenbaar maakt. Informatie op een digitaal scherm valt bovendien niet te modificeren door een wat al te inventieve leerling of student.