7 december 2021

Is Pinterest interessant voor jouw onderneming?

2 min read
Pinterest marketing

Pinterest is de afgelopen jaren in Nederland steeds populairder geworden, daarom hebben bedrijven Pinterest marketing als een kans voor zichzelf erkend. Als aanvulling op de social mediastrategie met Facebook en Instagram zijn de mogelijkheden met dit platform erg interessant. Het is dus een goed moment om Pinterest van naderbij te bekijken.

Wat zit er achter Pinterest?

Met het oog op je eigen Pinterest marketing helpt het om het platform en zijn gebruikers onder de loep te nemen. Pinterest is in 2010 opgericht als visuele zoekmachine. Het principe is hier vergelijkbaar met dat van Google, behalve dat er afbeeldingen worden weergegeven in plaats van webpagina’s in de zoekopdracht. Op het platform kunnen gebruikers op prikborden inspiratie opdoen voor verschillende levensdomeinen. Dit is hoe de naam is samengesteld: Pin and Interest. Gebruikers kunnen hun eigen prikborden maken over onderwerpen van hun keuze en “repin”, dwz opslaan, pinnen van andere gebruikers. Prikborden en gebruikers zijn ook te volgen op Pinterest, vergelijkbaar met Facebook of Instagram.

Wie gebruikt Pinterest?

Maar wie gebruikt Pinterest? Deze vraag is vrij eenvoudig te beantwoorden: het netwerk heeft ongeveer 442 miljoen actieve gebruikers. In Duitsland wordt Pinterest gebruikt door meer dan 13 miljoen mensen en ook hier neemt de trend toe! Het hoge niveau van gebruikersactiviteit blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat er in Duitsland dagelijks 4 miljoen stukjes inhoud op Pinterest worden opgeslagen. Het is interessant om te weten dat 69 procent van de gebruikers vrouw is en 25 procent man. Hierdoor overheersen nog steeds vrouwelijke gebruikers, maar is het aantal mannelijke registraties toegenomen. De meeste Pinterest-gebruikers zijn tussen de 18 en 44 jaar oud. En: ongeveer 74 procent van alle paginaweergaven vindt plaats via een mobiel apparaat. Zoals zo vaak bij Pinterest marketing, moet optimalisatie vooral gericht zijn op de mobiele gebruikerservaring. Interessant is ook dat de interacties met organische Pinterest-shopping pins in 2020 met 44 procent zijn gestegen. Kortom: het potentieel is enorm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *