Gastvrijheid en klantgerichtheid in je organisatie

Binnen jouw bedrijf zal er waarschijnlijk de meeste focus liggen op de klantgerichtheid. Maar naast klantgerichtheid staat ook gastvrijheid, waar je misschien iets minder bekend mee bent. Maar gastvrijheid mag zeker geen ontbrekende factor zijn binnen je organisatie. Waarom ook gastvrijheid belangrijk is en hoe je dit kan toepassen, leggen wij hieronder aan je uit!

De reden voor een goede gastvrijheid

Door gastvrijheid voelt de klant zich welkom bij jouw bedrijf. Waar klantgerichtheid alleen de focus legt op de gevolgen van een goede omgang met de klant, legt gastvrijheid juist de focus op het gedrag dat je uitstraalt naar de klant. 

In drie stappen

In drie stappen zorg je ervoor dat gastvrijheid aanwezig is binnen het bedrijf. We hebben al kort aangegeven dat gedrag de hoofdfactor is, waar we nu verder op in zullen gaan. 

Beleefdheid

De eerste stap is beleefdheid. Vanaf het eerste moment dat de klant contact zoekt met het bedrijf moet ervoor gezorgd worden dat beleefdheid te merken is. Begin het contact met een lach en wees enthousiast dat het contact er is. Reageer vervolgens netjes met ‘Goede Dag’ en begin rustig het gesprek.

Empathie

Zorg dat je in alle tijden je verplaatst in de klant. Kom erachter wat het gevoel is en laat zien dat je dat inziet. Zorg dat je de klant af en toe eens verrast met relatiepakketten die je kan krijgen bij Eurofoodgroup en laat zien dat je aan hen denkt. 

Actie

Zorg dat er een actie teweeg wordt gebracht. Dit kan bijvoorbeeld het drinken van een kop koffie zijn of als je merkt dat een klant geïnteresseerd is in een aankoop het overgaan op aankoop is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *